Ajuda
Un procés participatiu és una seqüència d'activitats participatives (p.e. primer omplir una enquesta, després realitzar propostes, debatre-les en trobades presencials o virtuals, i finalment prioritzar-les) amb l'objectiu de definir y prendre una decisió sobre un tema específic.
Exemples de processos participatius són: un procés d'elecció de les membres d'un comitè (on primer es presenten unes candidatures, després es debat i finalment s'escull una candidatura), pressupostos participatius (on es realitzen propostes, es valoren econòmicament i es voten amb el pressupost disponible), un procés de planificació estratègica, la redacció col·laborativa d'un reglament o norma, el disseny d'un espai urbà o la producció d'un pla de polítiques públiques.
Fases del procés
-
1 Fase actual: Introducció ? - ?
Construint Ciutat 2019
#pressupostsbd Pressupost participatiu 2019
Quant a aquest procés
Podeu consultar el procés a:
https://decidim.sabadell.cat/processes/pressupostsbd
L’Ajuntament posa a disposició 1.000.000€ del pressupost municipal 2019 amb l’objectiu que la ciutadania aporti propostes per a millorar l’espai públic, els equipaments municipals i la cohesió social a la nostra ciutat.
Objecte
L’Ajuntament posa a disposició 1.000.000€ del pressupost municipal 2019 amb l’objectiu que la ciutadania aporti propostes per a millorar l’espai públic, els equipaments municipals i la cohesió social a la nostra ciutat.
Àmbit temàtic, pressupost total i quantia màxima de les propostes
1. Propostes per a la millora de l’espai públic o equipaments municipals de ciutat o barri, que facin referència a:
· Nova urbanització i/o rehabilitació d’espais públics.
· Inversió per a la millora d’equipaments de titularitat municipal adreçats a ús ciutadà.
Es destinaran 500.000€, amb un pressupost màxim de 100.000€ per proposta
Els projectes finalment seleccionats s’executaran per part de l’Ajuntament de Sabadell amb despesa d’inversió (això exclou despeses associades al manteniment ordinari).
2. Propostes de caire social que millorin la cohesió a la ciutat o a un barri, que siguin:
· D’àmbit social, cultural, educatiu, esportiu, etc. adreçades a les persones en general i/o a col·lectius específics.
· A l’entorn de la intervenció comunitària, que tinguin per objecte el canvi estructural, la millora de la cohesió i de les condicions de vida de la ciutadania.
Es destinaran 500.000€, amb un pressupost màxim de 100.000€ per proposta
Els projectes finalment seleccionats els executaran les entitats proposants, i es finançaran mitjançant l’atorgament de subvencions plurianuals per concessió directa (amb formalització de convenis i l’obligatorietat de justificar despeses).
Fases del procés
1. Presentació de propostes del 17 de setembre al 29 d’octubre de 2018
Qui les pot presentar:
Propostes per a la millora de l’espai públic o equipaments municipals de ciutat o barri
· Persones majors de 18 anys empadronades a Sabadell.
· Entitats inscrites al registre Municipal d’Entitats Ciutadanes de l’Ajuntament de Sabadell.
Propostes de caire social que millorin la cohesió a la ciutat o a un barri
· Entitats inscrites al registre Municipal d’Entitats Ciutadanes de l’Ajuntament de Sabadell.
Com s’han de presentar:
Les propostes (amb màxim d’una per àmbit temàtic) es poden presentar únicament de forma presencial a qualsevol Oficina d’Atenció Ciutadana de Sabadell (OAC) emplenant la fitxa de presentació que trobareu als mateixos punts d’atenció. També podeu descarregar la fitxa a la plataforma Decidim Sabadell decidim.sabadell.cat
Les propostes presentades per persones majors de 18 anys empadronades a Sabadell (les entitats queden excloses d’aquest requeriment) han d’adjuntar un mínim de 30 signatures de recolzament (graella inclosa a la fitxa de presentació) per part de veïns o veïnes majors de 18 anys, també empadronats/des a la ciutat. Els serveis tècnics municipals validaran l’autenticitat de les signatures en base al Padró Municipal d’Habitants.
Les propostes s’han d’ajustar a allò establert en aquestes bases quant a temàtica, pressupost i quantia. Les propostes vinculades a projectes que van ser seleccionats per passar a execució en el marc dels processos participatius dels 2 anys immediatament anteriors (Construint Ciutat – Pressupost 2017 i Construint Ciutat – Pressupost 2018), no es podran tornar a presentar a aquesta tercera edició.
El registre de la fitxa de presentació implica la declaració de conèixer i acceptar les condicions que regulen el procés participatiu Construint Ciutat – Pressupost 2019.
2. Valoració tècnica i viabilitat de les propostes del 8 de novembre al 14 de desembre de 2018
Prèvia a la fase de suports, s’haurà de realitzar un treball conjunt entre persones o entitats que han presentat propostes i els serveis tècnics de l’Ajuntament. El procés per a cada proposta registrada serà el següent:
- Presentació de la proposta per part de la ciutadania o entitat.
- Recepció i valoració tècnica per part del servei corresponent en funció de l’adequació de la proposta a les presents bases (temàtica, àmbit territorial, justificació, descripció, destinataris/àries, pressupost, documentació adjunta).
- En cas de detectar propostes similars o iguals, el Servei de Participació podrà recomanar a les persones o entitats que les hagin plantejades, que elaborin una nova proposta conjunta.
- Comunicació del resultat de la valoració tècnica (positiu o negatiu).
- En cas de valoració positiva, es convocarà una reunió conjunta per determinar forma de gestió, àmbit territorial, pressupost, continguts i descripció de la proposta que, en cas de consens, i previ acord signat, es publicarà per passar a la fase final de suports.
- En cas de no produir-se consens en les trobades de validació conjunta, es redactarà i signarà una acta entre les parts, en la qual s’exposaran els motius que han portat a la no inclusió del projecte a la fase final de suports.
3. Suport a les propostes del 8 al 21 de gener de 2019
Podran donar suport a les propostes les persones majors de 14 anys empadronades a la ciutat que s’hagin registrat prèviament a la plataforma Decidim Sabadell (decidim.sabadell.cat/), apartat “Registra’t”. Cal aportar un nom o àlies, adreça de correu electrònic i contrasenya. Per resoldre dubtes freqüents sobre la plataforma podeu enllaçar aquí.
Es disposarà de 4 suports per a repartir entre totes les propostes, que es podran consultar en la seva globalitat o filtrant en funció de si són d’àmbit de ciutat o de barri.
S’habilitaran punts presencials, per tal que les persones que no disposin de correu electrònic puguin donar suport a les propostes presentades, durant tot aquest període.
4. Resultats finals del 22 al 28 de gener de 2019
Es publicaran els resultats per ordre de suports obtinguts i indicant quines propostes passen a la fase d’execució, fins a esgotar el 1.000.000€.
Mètode d’ordenació de propostes segons pressupost
Les propostes s’ordenaran, de major a menor, segons nombre final de suports rebuts, admetent com a màxim una proposta per barri i tres per districte. En cas que hagin sortit seleccionades 2 propostes de diferent àmbit pel mateix barri, passarà a la fase d’execució la que més número de suports hagi obtingut. Les propostes amb abast de ciutat no tindran limitació quant a nombre màxim.
El pressupost assignat a cada proposta anirà restant a la quantitat total per àmbit. En el moment en què una determinada proposta sobrepassi pressupostàriament el total dels 500.000€, s’intentarà redefinir el pressupost del seu projecte per adaptar-lo a l’import que resti per atorgar. En cas que no sigui possible, passarà a la fase d’execució el següent projecte de la llista que tingui més suports i que també s’haurà d’ajustar a la quantitat de diners que quedi disponible, i així successivament.
En cas de què, finalment, alguna de les persones o entitats comuniqui, motivadament i per escrit, la voluntat de què la seva proposta no passi a la fase d’execució, es passarà a tenir en compte la proposta immediatament posterior segons nombre de suports, el màxim de propostes per barri i districte i que s’ajusti a la quantitat de diners que restin per atorgar.
5. Execució de les propostes
5.1. Gestió i execució per part de l’Ajuntament de Sabadell dels projectes de millora de l’espai públic o equipaments municipals
Els projectes de millora de l’espai públic o equipaments municipals seran gestionats i executats directament per l’Ajuntament de Sabadell, sempre segons el contingut i la versió del projecte consensuat amb els promotors/es en la fase de valoració tècnica. Qualsevol canvi sobrevingut per motius tècnics o aliens a la voluntat de l’Ajuntament serà comunicada als promotors/es de la proposta a títol informatiu.
5.2. Atorgament de subvencions amb concessió directa per a la gestió i execució dels projectes de caire social per part de les entitats promotores
La gestió i execució de les propostes de caire social es vehicularà mitjançant l’atorgament de subvencions plurianuals per concessió directa a les diferents entitats promotores. L’atorgament comportarà, en tots els casos, la formalització de convenis de col·laboració entre l’Ajuntament de Sabadell i les entitats promotores, la presentació dels formularis corresponents i la sol·licitud expressa de la subvenció. L’execució serà d’un any a partir de la signatura del conveni i com a màxim fins a 30 de juny de 2020. En el cas de les activitats de curs, l’execució finalitzarà el 30 de juny de 2020.
S’admetran com a despeses subvencionables el 10% del valor dels bens inventariables que siguin estrictament necessaris pel desenvolupament del projecte i així s’hagi especificat en la concreció de la proposta final.
El pagament de la subvenció es farà de la següent manera:
· Un 80% de l’import a partir de l’acceptació de la subvenció total objecte del conveni durant l’any 2019.
· El 20% restant a partir de la correcta justificació durant l’any 2020.
S’estableix una participació mínima de 3.000 persones en la fase final de suports per a què el procés es consideri vinculant. Si es supera aquest llindar de 3.000 participants, el Govern Municipal es compromet a incorporar les propostes finalment seleccionades (versió final de resultats segons s’especifica a l’apartat corresponent) al pressupost 2019.
Requisits imprescindibles que ha d’incloure cada proposta
Ser coherents i no entrar en contradicció amb el model, els valors i les línies d’actuació promogudes per l’Ajuntament de Sabadell.
Donar resposta a una necessitat col·lectiva.
Les propostes de millora de l’espai públic o equipaments municipals han de poder ser executades en la seva totalitat o en gran mesura durant l’any 2019. Les propostes de caire social han de poder ser executades abans del 30 de juny de 2020. En ambdós casos, implica que la possible continuïtat dels projectes no es condicionarà a futures inversions municipals.
Ser avaluables econòmicament i no superar els límits establerts.
Tenir una visió de ciutat o estar emmarcades en un barri concret.
Fer referència a àmbits i temes de competència municipal, espais de titularitat pública o bé competències assumides per l’Ajuntament.
Ser viables tècnica i jurídicament, és a dir, que no existeixin impediments tècnics per realitzar els projectes en què es concretin les propostes, i que aquests s’ajustin a la normativa vigent.
Les propostes de caire social han de ser projectes amb aspectes diferenciadors respecte als projectes ordinaris de l’entitat. Han de definir els objectius a assolir i tenir una data d’inici i final.
Forma de gestió dels projectes finalment seleccionats
La participació en aquest procés implica l’acceptació de què la gestió i execució de projectes associats a propostes seleccionades en l’àmbit de millora de l’espai públic o equipaments municipals, correspondrà a l’Ajuntament de Sabadell. Els serveis municipals establiran la forma concreta de gestió per a cada projecte a nivell administratiu, tècnic i pressupostari.
La gestió i execució de projectes associats a propostes seleccionades en l`àmbit social, es vehicularà mitjançant l’atorgament de subvencions per concessió directa a les entitats que hagin registrat formalment la proposta. Aquest atorgament comportarà, en tots els casos, la formalització de convenis de col·laboració entre l’Ajuntament de Sabadell i les entitats promotores al llarg de l’exercici 2019, la presentació dels formularis corresponents, la sol·licitud expressa de la subvenció i l’obligatorietat de justificar la subvenció. Aquests convenis contindran, necessàriament, els següents apartats: atorgants, objecte i finalitat, durada, obligacions i compromisos de les parts, valoració de la quantitat concedida, efectes de l’incompliment, comissió de seguiment, si s’escau, i conseqüències de l’extinció del conveni, forma i termini de justificació.
La justificació de la subvenció es farà d’acord amb el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i el Reglament 887/2006, de 21 de juliol.
Les entitats que executin projectes mitjançant subvencions directes, hauran de complir amb les obligacions fiscals i els possibles costos que se’n derivin.
En cas de dubte...
Per dubtes i incidències amb el procés participatiu: tel. 93 745 31 84 o correu electrònic a participacio@ajsabadell.cat
Per dubtes i incidències amb el funcionament de Plataforma Decidim Sabadell: tel. 93 745 31 84 o correu electrònic a decidim@ajsabadell.cat
Més informació a decidim.sabadell.cat Twitter @sbdparticipacio
Compartir