Resultados
1. Introducció
La Regidoria d’Igualtat i LGBTI+ està elaborant el II Pla d'Igualtat de Gènere i LGBTI+ per a (2024-2028) per continuar com a ciutat compromesa i pionera en el desenvolupament de polítiques de gènere i de diversitat sexo-afectiva.
Dins d'aquest procés, la participació ciutadana esdevé clau per poder definir amb exactitud les necessitats, requisits i realitats de la ciutadania sabadellenca en clau de gènere i, amb aquest objectiu, s'ha desenvolupat una enquesta ciutadana.
Per assolir aquest objectiu, en el present document s'organitza la informació en una primera presentació de les dades sociodemogràfiques de les persones que han contestat l'enquesta, un segon apartat dedicat a l'anàlisi de la valoració dels Serveis per a la igualtat de gènere i LGBTI+ a l’Ajuntament de Sabadell i un tercer on es presenten les necessitats, propostes de millora i les accions que les persones enquestades han assenyalat en relació amb diferents àmbits d’actuació vinculats als diferents eixos estratègics i línies del Pla.
2. Dades generals de les persones enquestades
L’enquesta va tenir una participació de 152 persones, sent la major part d’aquestes dones 68% (103). També, han participat un 26% d’homes (40) i un 6% (9) de persones de gènere no binari.
Pel que fa a l’edat de les persones enquestades, s’observa que hi ha representativitat a totes les franges d’edat amb algunes diferències entre els grups.
El grup d’edat amb més persones correspon a la franja de 30 a 45 anys (42% de les dones, 23% dels homes i 33% de les persones de gènere no binari). La segona franja d’edat més nombrosa és el grup d’edat d’entre 46 a 65 anys (27% de les dones, 38% dels homes i 11% de les persones de gènere no binari).
En el rang d'edat de 66 a 80 anys, el percentatge més gran correspon als homes, amb un 18% vers un 13% de les dones. No hi ha persones de gènere no binari registrades al rang d'edat de 16 a 19 anys, de 66 a 80 anys i de més de 80 anys.
Així mateix, cal mencionar que la proporció de persones joves de les franges de menys de 29 anys és baixa.
En relació amb el barri de residència de les persones enquestades, tal com s’observa al següent gràfic, en general, hi ha una varietat en la distribució per gènere a les diferents ubicacions.
Les ubicacions amb el major nombre de persones enquestades són El Centre (16%) i La Creu Alta (11%), dos dels barris amb més població de la ciutat.
Finalment, com es mostra a continuació, la majoria de les persones enquestades (74%) han indicat que fa més de 15 anys que viuen a Sabadell. Concretament, el 72% de les dones, el 80% dels homes i el 67% de les persones de gènere no binari.
Per contra, només un 6% de les dones han indicat que viuen en el municipi fa menys de 2 anys. El 15% de les dones, el 13% dels homes i el 11% de les persones de gènere no binari han afirmat que fa entre 5 i 15 anys que viuen a Sabadell.
3. Serveis per a la igualtat de gènere i LGBTI+ a l’Ajuntament de Sabadell
En el següent apartat de l’informe, s’analitzaran aquelles preguntes de l’enquesta relacionades amb els següents serveis i recursos municipals per a la igualtat de gènere i LGBTI+ que disposa l’Ajuntament de Sabadell.
Primerament, s'analitzaran els resultats generals quant a la valoració dels serveis i dels recursos. És a dir, s’analitzaran les dades agregades sense distinció de gènere per obtenir una visió panoràmica en relació amb com la població enquestada percep i avalua aquests serveis i recursos en conjunt. S'examinaran els percentatges totals de valoració positiva, negativa, “No ho conec” i “Indiferent”.
Serveis i recursos amb valoracions més positives:
Els Punts Liles són el servei més ben valorat, amb un 51% d'opinions positives. Aquest percentatge indica que els Punts Liles són efectius i satisfan les necessitats de més de la meitat de les persones enquestades.
El Servei d'Informació i Atenció a les Dones (SIAD) ocupa el segon lloc en termes de valoracions positives, amb un 47%. Aquestes xifres indiquen que el SIAD és altament valorat per aquelles persones que l'utilitzen o el coneixen i que han respost l’enquesta.
En tercer lloc, els programes commemoratius 8M, 25N, Ventilem Els Armaris..., tot i que reben una valoració lleugerament menor que els anteriors, amb un 39% de valoracions positives continuen sent significatius i són valorats i apreciats per una part important de les persones enquestades.
Serveis i recursos amb valoracions més negatives:
Cal destacar que a tots els serveis i recursos consultats que es mostraven a la pregunta referent, el percentatge de valoració negativa és baix, sempre inferior al 10%. Així, en general, els serveis estan satisfent en certa mesura les necessitats de les persones enquestades o no estan generant una insatisfacció significativa.
Tot i que el percentatge de valoració negativa és baix a tots els recursos i serveis, hi ha dos específics, l'Escola de gènere i l'Assessoria "Punt Lila Jove", que destaquen per tenir la valoració negativa lleugerament més alta, que és del 7%. Això indica que, si bé en general la insatisfacció és baixa, aquests dos serveis en particular reben una proporció relativament més gran de crítiques o valoracions negatives en comparació amb altres serveis.
Serveis i recursos amb una manca de coneixement destacable:
La majoria dels serveis i recursos tenen un percentatge significatiu de "No ho conec", element que indica que hi ha una oportunitat per millorar la consciència i la visibilitat d'aquests entre la ciutadania.
A nivell concret, l’Escola de gènere i els Plans de Treball i Formació per a Dones i Persones Trans* tenen el percentatge més alt de “No ho conec”, amb un 59%. Això vol dir que gairebé el 60% de les persones enquestades no estan familiaritzades amb aquests serveis i recursos específics relacionats amb les accions formatives de gènere i la formació per a dones i persones trans*.
Serveis i recursos amb una valoració indiferent:
El percentatge de valoració “indiferent” en cadascun dels serveis i recursos llistats indica la proporció de persones enquestades que no expressen una opinió clara o definida sobre aquests elements en particular. Observem que hi ha una varietat de percentatges d'“Indiferent” en els diferents serveis i recursos, que van des d'un mínim del 7% fins a un màxim del 16%. Aquest resultat assenyala que la població enquestada té diferents nivells de manca de coneixement o opinió sobre aquests serveis o recursos
Alguns serveis generen més neutralitat que altres, per exemple, l'Escola de gènere té el percentatge més alt d’indiferència amb un 16%, la qual cosa suggereix que aquest servei pot no estar generant una opinió clara o forta entre la població enquestada. D'altra banda, el Servei d'Informació i Atenció a les Dones (SIAD) i el "Servei d'Atenció Integral LGBTI+ (SAI) tenen percentatges més baixos de neutralitat i, per tant, generen opinions més sòlides o definides entre les persones enquestades.
3.1. Conclusions de la valoració dels serveis i recursos per a la igualtat de gènere i LGBTI+ desagregades per sexe i propostes de millora
En general, s'observa una tendència positiva cap als serveis i els recursos relacionats amb la igualtat de gènere i la diversitat sexual.
Hi ha diferències marcades en la valoració dels serveis i recursos segons el gènere.
Les persones de gènere no binari mostren consistentment la proporció més alta de coneixement i valoració positiva a la majoria dels serveis i recursos.
Les dones també tendeixen a tenir una valoració positiva en molts casos, encara que amb una proporció menor que les persones de gènere no binari. No obstant, cal destacar que a nivell mostral, el nombre de dones enquestades és molt superior al nombre de persones de gènere no binari.
Els homes tendeixen a tenir la menor proporció de coneixement i valoració positiva a la majoria dels serveis i recursos, encara que hi ha algunes excepcions.
Es destaca la necessitat d'augmentar la consciència i visibilitazció sobre aquests programes.
Els homes tendeixen a tenir una manca de coneixement més gran en comparació amb les dones i les persones de gènere no binari en la majoria de casos.
La proporció de valoració negativa i indiferència és generalment baixa en tots els serveis i recursos, encara que tendeix a ser lleugerament més alta entre els homes i les persones de gènere no binari en alguns casos.
Compartir