Ajuda
Un procés participatiu és una seqüència d'activitats participatives (p.e. primer omplir una enquesta, després realitzar propostes, debatre-les en trobades presencials o virtuals, i finalment prioritzar-les) amb l'objectiu de definir y prendre una decisió sobre un tema específic.
Exemples de processos participatius són: un procés d'elecció de les membres d'un comitè (on primer es presenten unes candidatures, després es debat i finalment s'escull una candidatura), pressupostos participatius (on es realitzen propostes, es valoren econòmicament i es voten amb el pressupost disponible), un procés de planificació estratègica, la redacció col·laborativa d'un reglament o norma, el disseny d'un espai urbà o la producció d'un pla de polítiques públiques.
Fases del procés
-
1 Fase actual: Introducció ? - ?
Construint Ciutat 2018
#construintsbd Pressupost participatiu 2018
Quant a aquest procés
Podeu trobar tota la informació del procés a:
https://decidim.sabadell.cat/processes/construintsbd
L’Ajuntament posa a disposició 1.000.000€ del pressupost municipal 2018 amb l’objectiu que la ciutadania aporti propostes per millorar l’espai públic, els equipaments municipals i la cohesió social a la nostra ciutat. Aquesta és la segona edició del procés, que l'any anterior va comptar amb un total de 78 projectes presentats i 6.154 persones donant suports.
Temàtica, pressupost total i quantia màxima de les propostes
1. Propostes per a la millora de l’espai públic o equipaments municipals de ciutat o barri
Nova urbanització i/o rehabilitació d’espais públics.
Inversió en obra nova per a la millora d’equipaments de titularitat municipal adreçats a ús ciutadà.
500.000€ en total amb un pressupost màxim de 100.000€ per proposta
Els projectes finalment seleccionats els executarà l’Ajuntament de Sabadell amb despesa d’inversió (això exclou despeses associades al manteniment ordinari).
2. Propostes de caire social que millorin la cohesió a la ciutat o a un barri
D’àmbit social, cultural, educatiu, esportiu, etc. adreçades a les persones en general i/o a col·lectius específics.
A l’entorn de la intervenció comunitària, que tinguin per objecte el canvi estructural, la millora de la cohesió i de les condicions de vida de la ciutadania.
500.000€ en total amb un pressupost màxim de 100.000€ per proposta
Els projectes finalment seleccionats els assumiran les entitats que hagin presentat la proposta, mitjançant l’atorgament de subvencions anuals per concessió directa (amb formalització de convenis i l’obligatorietat de justificar despeses).
Fases del procés
1. Presentació de propostes: 5 de juliol a 30 de setembre de 2017
Qui en pot presentar?
Propostes per a la millora de l’espai públic o equipaments municipals de ciutat o barri
Persones majors de 18 anys empadronades a Sabadell.
Entitats inscrites al Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes de l’Ajuntament de Sabadell.
Propostes de caire social que millorin la cohesió a la ciutat o a un barri
Entitats inscrites al Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes de l’Ajuntament de Sabadell.
Com presentar-ne?
Les propostes (amb màxim d’una per àmbit temàtic) es poden presentar, a partir del 5 de juliol, únicament de forma presencial a qualsevol Oficina d’Atenció Ciutadana de Sabadell (OAC) emplenant les fitxes de presentació que trobareu als mateixos punts d’atenció. Podeu descarregar les corresponents fitxes a continuació:
Fitxa de presentació de propostes per a ciutadania (persones individuals).
Les propostes presentades per persones majors de 18 anys empadronades a Sabadell (les entitats queden excloses d’aquest requeriment) han d’adjuntar un mínim de 30 signatures de suport (graella inclosa a la fitxa de presentació) per part de veïns o veïnes majors de 18 anys, també empadronats/des a la ciutat. Els serveis tècnics municipals validaran l’autenticitat de les signatures en base al Padró Municipal d’Habitants.
Les propostes s’han d’ajustar a allò establert en aquestes bases quant a temàtica, pressupost i quantia. Les propostes vinculades a projectes seleccionats per passar a execució en el marc del procés participatiu Construint Ciutat – Pressupost 2017 no es podran tornar a presentar a aquesta segona edició.
El registre de la fitxa de presentació implica la declaració de conèixer i acceptar les condicions que regulen el procés participatiu Construint Ciutat – Pressupost 2018.
2. Valoració tècnica i viabilitat de les propostes: 16 d’octubre a 24 de novembre de 2017
Aquesta segona edició del procés incorpora una fase de treball conjunt entre persones o entitats que han presentat propostes i els serveis tècnics de l’Ajuntament, prèviament a la fase final de suports. El procés de gestió per a cada proposta registrada serà el següent:
Presentació de la proposta per part de la ciutadania o entitat.
Recepció i valoració tècnica per part del servei corresponent en funció de l’adequació de la proposta a les presents bases (temàtica, àmbit territorial, justificació, descripció, destinataris/àries, pressupost, documentació adjunta).
En cas de detectar propostes similars o iguals, el Servei de Participació podrà recomanar a les persones o entitats que les hagin plantejades, que elaborin una nova proposta conjunta.
Comunicació del resultat de la valoració tècnica (positiu o negatiu).
En cas de valoració positiva, es convocarà una reunió conjunta per determinar forma de gestió, àmbit territorial, pressupost, continguts i descripció de la proposta que, en cas de consens, i previ acord signat, es publicarà per passar a la fase de final de suports.
En cas de no produir-se consens en les trobades de validació conjunta, es redactarà i signarà una acta entre les parts, en la qual s’exposaran els motius que han portat a la no inclusió del projecte a la fase final de suports.
Si es considera necessari, l’Ajuntament pot requerir a les entitats que acreditin la seva solvència i trajectòria, així com els projectes realitzats amb anterioritat.
3. Suport a les propostes: 1 a 17 de desembre de 2017
Podran donar suport a les propostes les persones majors de 14 anys empadronades a la ciutat a títol individual, o persones representants de col·lectius i organitzacions, que s’hagin registrat prèviament en aquesta plataforma, apartat “Registra’t”. Cal aportar un nom o àlies, adreça de correu electrònic i contrasenya. Es disposarà de 4 suports per a repartir entre totes les propostes, que es podran consultar en la seva globalitat o filtrant en funció de si són d’àmbit de ciutat o de barri.
4. Resultats finals: gener de 2018
Es publicaran els resultats en dues versions:
Versió inicial de resultats segons nombre de suports a cada proposta.
Versió final de resultats amb les propostes que passen a execució per part de l’Ajuntament i aquelles que rebran l’atorgament de subvencions fins esgotar el 1.000.000€ (500.000€ per àmbit temàtic).
Mètode d’ordenació de propostes segons pressupost
Les propostes s’ordenaran segons nombre final de suports rebuts, admetent com a màxim una proposta per barri i tres per districte. Les propostes amb abast de ciutat no tindran limitació quant a nombre màxim.
El pressupost assignat a cada proposta anirà restant la quantitat total per àmbit. En el moment en què una determinada proposta sobrepassi el total de 500.000€, el següent projecte que, tot i tenir menor nombre de suports, compti amb un pressupost que no sobrepassi els 500.000€, passarà automàticament a la fase d’execució. En cas de què, finalment, alguna de les persones o entitats comuniqui, motivadament i per escrit, la voluntat de què la seva proposta no passi a la fase d’execució, es passarà a tenir en compte la proposta immediatament posterior segons nombre de suports i el màxim de propostes per barri i districte.
5. Execució de les propostes
5.1. Gestió i execució per part de l’Ajuntament de Sabadell quant als projectes de millora de l’espai públic o equipaments municipals
Els projectes de millora de l’espai públic o equipaments municipals seran gestionats i executats directament per l’Ajuntament de Sabadell, sempre segons el contingut i la versió del projecte consensuat amb els promotors/es en la fase de valoració tècnica, que al seu torn, serà la que haurà rebut suports per part de la ciutadania. Qualsevol canvi sobrevingut per motius tècnics o aliens a la voluntat de l’Ajuntament serà comunicada als promotors/es de la proposta a títol informatiu.
5.2. Atorgament de subvencions amb concessió directa per a la gestió i execució dels projectes de caire social per part de les entitats promotores
La gestió i execució de les propostes de caire social es vehicularà mitjançant l’atorgament de subvencions per concessió directa a les diferents entitats promotores. L’atorgament comportarà, en tots els casos, la formalització de convenis de col·laboració entre l’Ajuntament de Sabadell i les entitats promotores al llarg de l’exercici 2018.
Elements imprescindibles que ha d’incloure cada proposta
Ser coherents i no entrar en contradicció amb el model, els valors i les línies d’actuació promogudes per l’Ajuntament de Sabadell.
Donar resposta a una necessitat col·lectiva.
Les propostes de millora de l’espai públic o equipaments municipals han de poder ser executades en la seva totalitat o en gran mesura durant l’any 2018. Les propostes de caire social han de poder ser executades entre 1 de gener i 31 de desembre de 2018. En ambdós casos, això implica que els costos no s’assumiran o es subvencionaran, necessàriament, en pressupostos futurs.
Ser avaluables econòmicament i no superar el límit de 100.000€.
Tenir una visió de ciutat o estar emmarcades en un barri concret.
Fer referència a àmbits i temes de competència municipal, espais de titularitat pública o bé competències assumides per l’Ajuntament.
Ser viables tècnica i jurídicament (que no existeixin impediments tècnics per realitzar els projectes en què es concretin les propostes, i que aquests s’ajustin a la normativa vigent).
Forma de gestió dels projectes finalment seleccionats
La participació en aquest procés implica l’acceptació de què la gestió i execució de projectes associats a propostes seleccionades en l’àmbit de millora de l’espai públic o equipaments municipals, correspondrà a l’Ajuntament de Sabadell. Els serveis municipals establiran la forma concreta de gestió per a cada projecte a nivell administratiu, tècnic i pressupostari.
La gestió i execució de projectes associats a propostes seleccionades en l`àmbit social, es vehicularà mitjançant l’atorgament de subvencions per concessió directa a les entitats que hagin registrat formalment la proposta. Aquest atorgament comportarà, en tots els casos, la formalització de convenis de col·laboració entre l’Ajuntament de Sabadell i les entitats promotores al llarg de l’exercici 2018. Aquests convenis contindran, necessàriament, els següents apartats: atorgants, objecte i finalitat, durada, obligacions i compromisos de les parts, en el seu cas, valoració de la quantitat concedida, efectes de l’incompliment, comissió de seguiment, si s’escau, i conseqüències de l’extinció del conveni, forma i termini de justificació.
Les entitats que executin projectes mitjançant subvencions directes, hauran de complir amb les obligacions fiscals i els possibles costos que se’n derivin.
Compartir